In groep 3 en 4 leer je veel onderdelen voor het rekenen. Het beginsel van de plus- en minsommen en de tafels van vermenigvuldiging.
Het is geweldig als ouders samen met hun kind in huis op zoek gaan naar voorwerpen die horen bij de LeerChallenge. Zoek bijvoorbeeld samen naar verpakkingen waar je de tafel van 3 in kunt herkennen, of herken in een pan eieren splitsingen van het getal 5.
Een LeerChallenge geeft ouders een handreiking om samen met hun kind, stap voor stap, te leren in huis. Kinderen ontwikkelen zo een betekenisvol referentiekader en er is sprake van inhoudelijke ouderbetrokkenheid.
De kracht van thuis gekoppeld aan de doelen van school!
"Eindelijk snapt mijn dochter het principe van de tafels."
Hoe werkt een LeerChallenge
De leerkracht zoekt een LeerChallenge uit bij een bepaald onderwerp. De leerkracht stuurt deze foto bijvoorbeeld via Parro of via een e-mail of een ander communicatiesysteem naar de ouders, de LeerChallenge kan uiteraard ook geprint meegegeven worden aan de leerlingen. De ouders lezen de LeerChallenge en gaan samen met het kind de LeerChallenge doen. Van het resultaat wordt een foto gemaakt en de foto’s worden via het communicatiesysteem opgestuurd naar de leerkracht.
LeerChallenge als huiswerk
Tijdens de Corona-periode hebben veel leerlingen een LeerChallenge gedaan als huiswerk. Samen met hun ouders of alleen gingen ze in huis op zoek naar voorwerpen waar de LeerChallenge mee gedaan kon worden.
De LeerChallenges sluiten aan bij de doelen van school. Dat maakt de LeerChallenge niet alleen geschikt als huiswerk voor de periode van thuisonderwijs, maar tijdens gewone schoolweken kan een challenge extra betekenis geven aan een les.
De LeerChallenge kan een hulpmiddel zijn bij het vergroten van de inhoudelijke ouderbetrokkenheid. Ouders weten wat er op school behandeld wordt door het bekijken van de challenge. Ook ondervinden ze hoe ze het dagelijks leven van kinderen kunnen betrekken bij de lesstof. Kinderen kunnen in hun eigen praktijksituatie oefenen met de lesstof en begrijpen waarom het geleerde nodig is in het dagelijks leven.
Juf Anke gaat op de website www.lerenvanatotz.nl op zoek naar een LeerChallenge over de tafels. Ze vindt de challenge over de tafel van 2. Ze stuurt via de schoolapp de LeerChallenge naar de ouders van Roan. De leerlingen beginnen binnenkort met de tafel van 2, daarom heeft Anke deze Challenge uitgezocht.
De moeder van Roan krijgt de LeerChallenge binnen op haar Smartphone. Roan gaat met zijn moeder in huis op zoek naar voorwerpen waar de tafel van 2 mee gemaakt kan worden. Roan denkt dat ze samen een spel doen en ondertussen oefent hij de tafel van 2. Ze sturen de foto’s naar de juf. Anke bekijkt de challenge en ziet dat Roan goed geoefend heeft met de tafel van 2 en zo een basis heeft om de tafel verder te automatiseren.
Om het begrip van de tafels beter te oefenen, hebben wij in het circuit voor groep 4 de Tafellegger verwerkt. De kinderen kunnen individueel de juiste aantallen in groepjes bij het kaartje leggen. Daarna kunnen ze het antwoord op de som erbij schrijven.
"Samen met m'n zoon een LeerChallenge maken is leuk en leerzaam.''
LeerChallenge als
basis voor de rekenles
Een LeerChallenge kan ingezet worden als huiswerk. Of door ouders worden gedownload. Het is een leskaart waar leerlingen stap voor stap de basis leren van breuken, getallen, tafelsommen en nog veel meer.
Ga naar de LeerChallenge-pagina en lees er alles over!