LeerKaartjes
Waar het uiteindelijk om gaat in ons onderwijs is dat we de lesstof onthouden. Het is belangrijk om te ontdekken hoe iets werkt, veel te oefenen en daarna willen we alles onthouden. De LeerKaartjes helpen hierbij.
Als per onderdeel, bijvoorbeeld sommen bij het getal 7, de fases van ontdekken en oefenen doorlopen zijn, dan begint het onthouden.
De zogenaamde gememoriseerde kennis.
Het beste is als de LeerKaartjes zelf gemaakt worden, omdat het dan het beste onthouden wordt. Maar je kunt ze ook via deze website printen.
"Juf, ik heb al vier kaartjes in de groene envelop. Ik ken ze!"
Hoe werken LeerKaartjes
-
Je hebt per kind een groene, oranje en rode envelop nodig.
Of nummer een witte envelop met gekleurde stippen 😉 - Print de LeerKaartjes van het onderwerp uit op stevig papier.
-
Knip de LeerKaartjes uit en doe ze in de rode envelop.
-
Pak een LeerKaartje uit de rode envelop.
-
Lees de som en zeg het antwoord.
-
Controleer je antwoord op de achterkant.
-
Heb je het antwoord binnen 2 seconden goed? Kleur een rondje.
-
Heb je het antwoord niet binnen 2 seconden goed? Kleur geen rondje.
-
Als na een aantal dagen de eerste 4 rondjes zijn gekleurd, gaat het LeerKaartje naar de oranje envelop.
-
Oefen de oranje envelop 1x per week.
-
Als na een aantal weken de laatste 4 rondjes ook zijn gekleurd, gaat het LeerKaartje naar de groene envelop. Je kent dit kaartje!
- Kruis deze som af op de 'Ken ik-kaart'. Zie verderop.
Waarom werkt dit?
De LeerKaartjes zijn gebasseerd op de Leitnermethode. Dit is een wetenschappelijk onderzochte methode waaruit blijkt dat leren op deze manier goed werkt. En vooral dat de informatie minder snel vergeten wordt.
In het filmpje hiernaast wordt de Leitner-methode uitgelegd.
Ken ik-kaart
Op de ‘Ken ik-kaart’ kunnen leerlingen de sommen die ze kennen afkruisen of beplakken met een sticker. Dit zijn de sommen die in de groene envelop zitten. De sommen behorende bij hetzelfde getal, hebben dezelfde kleur. Dus bijvoorbeeld alle plus- en minsommen behorend bij het getal 10 zijn rood.
Dit principe is gebaseerd op de Drempelkaarten van het SLO
Somdiploma
Om het memoriseren van de sommen tot 10 te bevorderen in groep 3, heeft Leren van A tot Z een somdiploma ontwikkeld. Het is belangrijk om rekenvraagstukken op te bouwen vanuit begrip. Hier zijn de LeerChallenges voor ontwikkeld. Bij de getallen 5 t/m 8 zijn LeerChallenges ontwikkeld en ook LeerKaartjes. Nadat de leerlingen de LeerChallenges hebben gedaan en ze de lesstof op school hebben gewerkt kan de lesstof gericht per getal onthouden worden met LeerKaartjes. De LeerKaartjes per getal creëren als het ware een verbinding in het hoofd van de leerling waar de sommen behorende bij dit getal opgeslagen kunnen worden.
Pas op!
LeerKaartjes werken alleen als je het gedoseerd inzet. Dus niet teveel onderwerpen en LeerKaartjes per keer. Kies bijvoorbeeld voor de tafel van 3 of sommen behorend bij het getal 6.
Het advies is om 1 onderwerp per keer aan te bieden en hier twee weken over te doen. Daarna kan het volgende onderwerp toegevoegd worden.
Pas er ook voor op dat dit alleen toegepast wordt bij informatie die gememoriseerd moet worden. Wanneer er teveel informatie in de LeerKaartjes gestopt worden, gaat het effect verloren.
Hoe is het leren met de LeerKaartjes onderbouwd?
"Ik kan het nu echt heel goed onthouden!'
Downloads
LeerChallenge als basis voor de rekenles
Een LeerChallenge kan ingezet worden als huiswerk. Of door ouders worden gedownload. Het is een leskaart waar leerlingen stap voor stap de basis leren van breuken, getallen, tafelsommen en nog veel meer.
Ga naar de LeerChallenge-pagina en lees er alles over!