Over mij
Miijn naam is Annieke Otten-Zantinge. Ik houd van leren in de breedste zin van het woord, van A tot Z.. Een leven lang leren is mij ooit verteld. Ik vind het belangrijk om mezelf te blijven ontwikkelen met opleidingen en cursussen. Ook wanneer ik geen opleiding volg, streef ik er naar om mijzelf te ontwikkelen door het luisteren van luisterboeken en podcasts.
Toen ik 9 jaar was, maakte ik al taalopdrachtjes voor mijn jongere broertjes. Ik geloof niet dat ik hen er echt een plezier mee deed, maar ik vond het toen al fantastisch om te doen.
Na mijn tijd op de basisschool en de middelbare school, kon ik eindelijk mijn droom achterna, juf worden. De Pabo vond ik een fantastische opleiding. Eindelijk kon ik kinderen iets leren en hadden mijn broertjes rust.
Ik werk nu al jaren op CBS De Bron in Nijensleek. Ik heb hier heel veel geleerd en veel ervaring opgedaan in alle groepen.
"Ik denk altijd in kansen. Ik ben gek op win-winsituaties"
Innovatief
Als ICT’er streef ik naar innovatieve lessen, waarbij ICT een middel is om lessen naar een hoger niveau te kunnen tillen. Veel hierover heb ik geleerd in de post-hbo opleiding Onderwijskundig ICT’er.
Innovatief onderwijs ontwikkelen, heb ik geleerd tijdens de Master Pedagogiek Leren en Innoveren.
Kansen zien en processen leiden is mijn meest recente specialisatie geweest tijdens de opleiding Basisbekwaam Leidinggeven.
Pagina’s opmaken en vormgeven heb ik geleerd tijdens mijn cursus Creatief DTP. Mijn werk als onderwijskundig bovenschools ICT-coördinator geeft mij de kans om op veel verschillende scholen te werken en het ICT-onderwijs op een hoger plan te mogen tillen.
Ik heb een aantal cursussen over bewegend leren gevolgd. En ook tijdens de opleiding vakbekwaam bewegingsonderwijs, is mij op het hart gedrukt om leerlingen veel in beweging te laten zijn.
Vakinhoudelijk
Mijn lessen moeten vakinhoudelijk goed zijn om doelgericht
vakkennis te kunnen overdragen.
Mijn rekeninhoudelijke kennis ging Met Sprongen Vooruit tijdens de gelijknamige cursussen, welke ik gevolgd heb voor alle groepen. Ook heb ik mij verdiept in het rekenonderwijs tijdens de post-hbo opleiding tot Rekencoördinator. In mijn werk als rekencoördinator heb ik de kans gekregen om het rekenonderwijs bij ons op school te analyseren en te optimaliseren. Het bedenken en uitwerken van rekenopdrachten heb ik geleerd in mijn werk als auteur voor rekenmethodes bij Noordhoff Uitgevers.
Ook op het gebied van taal en andere vakken heb ik verschillende cursussen gevolgd. Veel inzicht op het gebied van lezen en spellen kreeg ik tijdens de cursus Zo Leer Je Kinderen Lezen en Spellen. Daarnaast ben ik mij nu op het gebied van begrijpend lezen aan het verdiepen in
Close Reading.
"De master Pedagogiek, Leren en Innoveren, brengt al mijn opleidingen en cursussen samen."
Praktisch
Ik ben praktisch van aard, ik denk graag met anderen mee en kijk waar een samenwerking kan ontstaan of waar dingen effectiever kunnen worden. Mijn lessen zijn vaak praktisch van aard, maar ook praktisch inzetbaar. Uiteindelijk leiden we leerlingen op om ze voor te bereiden op de praktijk. En het praktische zien we ook bij de LeerChallanges, leren in je eigen dagelijkse praktijk.
LeerChallenge als basis voor de rekenles
Een LeerChallenge kan ingezet worden als huiswerk. Of door ouders worden gedownload. Het is een leskaart waar leerlingen stap voor stap de basis leren van breuken, getallen, tafelsommen en nog veel meer.
Ga naar de LeerChallenge-pagina en lees er alles over!
LeerChallenges op de radio
"Leren door te doen, geeft veel meer inzicht in de lesstof!''
Leren van A tot Z in het Kerstnummer van Trefpunt
Trefpunt is een blad dat Trefonderwijs tweemaal per jaar onder alle leerlingen en leerkrachten verspreidt. Ik werd hiervoor geïnterviewd en mocht iets vertellen over de #LeerChallenges
Leren van A tot Z op TV
"Je leert op school om praktisch toe te kunnen passen, laten we dat dan ook vooral doen!''
Leren van A tot Z genoemd in Volgens Bartjens
NVORWO, de Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van Reken-Wiskunde Onderwijs, refereert in haar vakblad ‘Volgens Bartjens’ aan de LeerChallenges van Leren van A tot Z.
De LeerChallenge bij Council of European Union
De ‘Council of the European Union‘ schreef op 9 mei 2020 het volgende over de leerchallenges op hun Facebook-pagina:
“𝗔𝗰𝘁𝗶𝘃𝗲 𝗹𝗲𝗮𝗿𝗻𝗶𝗻𝗴 𝗶𝘀 𝘃𝗲𝗿𝘆 𝗶𝗺𝗽𝗼𝗿𝘁𝗮𝗻𝘁. 𝗪𝗵𝗲𝗿𝗲 𝗯𝗲𝘁𝘁𝗲𝗿 𝘁𝗼 𝗽𝗿𝗮𝗰𝘁𝗶𝘀𝗲 𝗶𝗻 𝘆𝗼𝘂𝗿 𝗼𝘄𝗻 𝗵𝗼𝗺𝗲?” 𝗔𝗻𝗻𝗶𝗲𝗸𝗲, 𝗮 𝗽𝗿𝗶𝗺𝗮𝗿𝘆 𝘀𝗰𝗵𝗼𝗼𝗹 𝘁𝗲𝗮𝗰𝗵𝗲𝗿, 𝗵𝗮𝘀 𝗱𝗲𝘃𝗲𝗹𝗼𝗽𝗲𝗱 𝗮 𝗵𝗼𝗺𝗲-𝗹𝗲𝗮𝗿𝗻𝗶𝗻𝗴 𝗺𝗲𝘁𝗵𝗼𝗱 𝗳𝗼𝗿 𝗰𝗵𝗶𝗹𝗱𝗿𝗲𝗻.
𝗡𝗲𝘁𝗵𝗲𝗿𝗹𝗮𝗻𝗱𝘀.
Annieke Otten teaches at the De Bron primary school in Nijensleek and wanted to turn confinement into an opportunity to make learning at home more effective for parents and children. So she developed her own online teaching method: “The learning challenge”. This home-learning method became a nationwide success.
Using games, puzzles and quests, the method helps children with languages and arithmetic. Children learn fractions with the help of orange segments, they learn to count by collecting coins and they develop language skills by looting all products starting with an ‘S’ from the pantry.
The Facebook and Instagram pages “Learning Challenge” are available online and Annieke publishes a language and maths assignment four times a week. The assignments are picked up nationally by different teachers.
#EuropeDay #StrongerTogether #UnitedAgainstCoronavirus
www.consilium.europa.eu/en/europe-day-2020/
De EU-counsil was op zoek naar voorbeelden van mensen die iets bijzonders gedaan hadden in Corona-tijd. 9 mei 2020