Prentenboek op je duimpje - voor de leerkracht
Haal meer uit je prentenboek met de kaarten van Prentenboek op je duimpje! Door het toevoegen van deze kaart aan een prentenboek, beleeft een kind meer plezier aan het herhaald voorlezen.
De werkwijze van Prentenboek op je duimpje werkt aan een grotere woordenschat, zodat kinderen meer woorden kennen en kunnen gebruiken. Ook worden de teksten beter begrepen, wanneer je een prentenboek vaker voorleest zullen er steeds andere dingen opvallen en begrijpen kinderen het verhaal steeds beter.
Prentenboek op je duimpje is bedoeld voor ouders of andere betrokken volwassenen. Leerkrachten kunnen deze kaarten meegeven aan de ouders. Het is uiteraard altijd de bedoeling dat het boek in het bezit is van de ouders of de school.
"Nadat Sem Prentenboek op je duimpje mee naar huis had gehad, was hij zo betrokken bij het thema en hij kende veel woorden."
Woordenschat
Wanneer een kind een woord zeven keer heeft gehoord, wordt het opgenomen in zijn woordenschat. Prentenboek op je duimpje draagt hier voor een groot deel aan bij.
Herhaald voorlezen zie je terug bij bijvoorbeeld ‘Close reading’. De tekstgerichte vragen die zich richten op de betekenis van woorden vanuit de close reading aanpak zijn terug te
vinden in Prentenboek op je duimpje.
Om de woordenschat te vergroten is het belangrijk om actief betrokken te zijn bij een prentenboek. Bij prentenboek op je duimpje worden verschillende zintuigen aangesproken;
o luisteren naar een tekst
o bekijken van de platen
o uitbeelden van de begrippen
o uitspreken van de begrippen
Prentenboek op je duimpje maakt woordenschat leuk!
Zie ook het artikel uit Didactief Speciaal. Klik op de
afbeelding voor de link.
Leren door te doen!
Leren door te doen! Dat is de visie van Leren van A tot Z. Dus ook woorden leer je door ze uit te beelden.
Bij sessie 4 van Prentenboek op je duimpje gaan kinderen het woord of de zin die aangegeven staat uitbeelden. Hierdoor ontstaat nog meer begrip en ervaren leerlingen met hun hele lichaam wat een woord inhoudt.
TPR – Total Physical Response is een aanpak die veel wordt gebruikt in het NT2-onderwijs. Door met het hele lichaam te ervaren wat iets is wordt er gewerkt met gezichtsuitdrukkingen, lichaamshouding en soms wordt er iets gezegd
op een bepaalde toon.
Lees meer over TPR in onderstaand artikel
geschreven door Esther Pouw.
Rekenen en kritisch denken
Door het aangeven van inferentievragen ontstaat er meer interactie tussen ouder en kind tijdens het voorlezen. Zie het onderzoek Vraag maar raak van Stichting lezen.
In prentenboeken zit ongemerkt veel rekenen. En het mooie is dat alles in een betekenisvolle situatie wordt aangeboden. In prentenboeken staan getallen, er kan geteld worden, maar ook komen ook meetkundige termen aan bod en er zijn uitnodigingen voor vraagstukken over meten. Er is onderzoek gedaan naar rekenen met prentenboeken, lees hier meer.
In sessie 3 van Prentenboek op je duimpje
worden inferentievragen gesteld, hier zitten ook
vragen op het gebied van rekenen tussen.
De vragen in sessie 3 van Prentenboek op je duimpje zullen dus analytische vragen zijn, tekstgerichte vragen of vragen op
het gebied van rekenen
Leren door te doen!
"Leren van A tot Z gaat over leren in de breedste zin van het woord.''
LeerChallenge als basis voor de rekenles
Een LeerChallenge kan ingezet worden als huiswerk. Of door ouders worden gedownload. Het is een leskaart waar leerlingen stap voor stap de basis leren van breuken, getallen, tafelsommen en nog veel meer.
Ga naar de LeerChallenge-pagina en lees er alles over!