1 x 4 = 4…
2 x 4 = 8…
3 x 4 = 12…
4 x 4 = 16…
De tafels dreunen door de klas… Zo kennen we de tafelsommen allemaal. En jazeker, het beeld klopt, maar dit is pas de eindfase van de tafelsommen. Net als bij alles met rekenen, beginnen ook tafelsommen met begrip. Dus gaan we op jacht naar tafelsommen. Kinderen moeten begrijpen dat 3 x 4, drie keer een groepje van 4 betekent. In de voorraadkast ligt een pak koeken, 2 x 3 dat is 6, yes! In de kelder staat een krat bier, 6 x 4. En in de koelkast staan voor iedereen 6 aardbeien klaar, 5 x 6 is dertig. Zo krijgen tafelsommen betekenis en snappen kinderen het principe. En dan zien je bij het opzeggen van de tafels de beelden voor je van wat je hebt gedaan!
Tafels leren in en om het huis
Het terras heeft 3 keer 4 tegels.
De handen hebben 5 vingers, dat is 2 keer 5
Confusius zei het eeuwen geleden al: ‘Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.’ Laat kinderen ervaren hoe een tafel in elkaar zit en laat ze daarbij in het begin ook gerust tellen wat het aantal is. Want kinderen moeten het besef krijgen, dat het handig is om de tafelsommen uit het hoofd te leren, zodat er sneller gerekend of eigen ‘geteld’ kan worden.
Dus gaan we op zoek naar voorbeelden in het dagelijks leven waar we de tafels in herkennen. En laten we de kinderen ervaren hoeveel het aantal is, door te tellen, maar langzaam ook door te koppelen aan een tafelsom.
Denk aan de volgende situaties:
- Twee dozen eieren; 2 x 10
- Elk kind krijgt 2 snoepjes; 3 x 2
- Nog 3 weken; 3 x 7
Tafels leren door te leggen
3 keer een groepje van 4 lepels
Als kinderen begrijpen waar een tafelsom voor dient is het tijd om de tafels zelf te produceren, te leggen. Met behulp van een tafellegger, dit is niet meer dan een kaartje waar de som in x en + op staat, kunnen de tafels gelegd worden met allerlei materialen. Hier zie je een voorbeeld van het leggen van de tafel van 2 met kastanjes. Door het leggen van de tafels ervaren kinderen hoe zo’n tafel werkt en begrijpen ze het principe van tafels nog beter.
Ga de LeerChallenge aan
Ik zie zoveel tafelsommen in huis!
Een LeerChallenge helpt je bij de stappen van het zoeken in huis het leggen van de tafels. Een LeerChallenge laat je leren door te doen. Doe de LeerChallenges en maak een foto als bewijs. En zo stromen de foto’s met kraaltjes, snoepjes, Lego, haarelastiekjes, wc-rollen en nog veel meer binnen. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een tafelsom in te herkennen.
De LeerChallenges worden speciaal voor groep 4 voor elke tafel ontwikkeld.
Tafels leren door spelletjes te spelen
De kinderen rekenen zonder dat ze het door hebben!
Wanneer een kind begrijpt hoe de tafels in elkaar steken is het tijd om ze te onthouden. Dat kan door sommen te maken, maar ook door spelletjes te spelen! Op de website van Rondje Rekenspel kun je zoeken op tafels en dan komen er spellen naar voren die je gratis kunt downloaden.
Het spel Tafel Memodrie maakt de tafels heel inzichtelijk!
En dan gaan we springen, rennen en vliegen
We leren de tafels door te dansen, rennen en knutselen, wie had dat gedacht!
Om goed te kunnen onthouden is het belangrijk om veel verschillende zintuigen te gebruiken. Dus voel, bekijk, beluister en ervaar de tafels!
Veel plezier bij het leren en ervaren van de tafels!
Lees meer over het speciale tafeldiploma, waarmee je de tafels leert op basis van begrip www.lerenvanatotz.nl/tafels