Taalcircuit
Tijdens het taalcircuit zijn de leerlingen vol
enthousiasme bezig met taal.
Op onze school Kindcentrum CBS De Bron in Nijensleek zijn we nu vanaf 2020 aan het werk met circuits. Telkens evalueren wij onze bevindingen en passen wij de organisatievormen en de spellen aan.
Kinderen leren in onze taalcircuits door te ervaren en door spel. Hierdoor wordt een stevige basis in het brein gelegd voor de verdere taalontwikkeling. Het heel belangrijk voor jonge kinderen om te werken met echte materialen.
Houd deze pagina goed in de gaten, want regelmatig
komen er nieuwe onderdelen bij.
"Het is fantastisch om te zien hoe kinderen leren door te doen!"
Letters kleien
Om de lettervormen beter te herkennen, kleien de leerlingen alle schrijfletters. Hiervoor hebben we de remediërende kaarten uit de methode gekopieerd en gelamineerd. Wij werken met de methode Klinkers.
Het idee van het kleien van letters komt voort uit het boek ‘Leren lezen doe je met je lijf’. Dit boek geeft handvaten om remediërend om te gaan met Dyslexie.
Klanken kleurplaat
@Liefs.By.Sanne heeft prachtige letter- en klankenkleurplaten gemaakt. Deze kleurplaten zijn fantastisch om in te kleuren en activeert bij de leerlingen de voorkennis op het gebied van een bepaalde letter.
Wanneer je @Liefs.By.Sanne opzoekt op sociale media, Facebook en Instagram, kun je haar een berichtje sturen en zij mailt de platen dan toe voor een vergoeding van €5,50. Een deel hiervan gaat naar een goed doel.
Woordenschat
Als taalmethode maken wij gebruik van Staal. Om de woordenschat woorden beter te onthouden, laten wij de leerlingen de woorden en hun betekenis bij elkaar zoeken. Je kunt ook kiezen voor een memoryspel met de woorden, maar onze ervaring is dat het leerrendement groter is als leerlingen de kaarten bij elkaar gaan zoeken.
EI-plaat
Het is van belang dat leerlingen de EI-plaat goed in hun hoofd prenten, daarom laten wij de leerlingen verschillende oefeningen doen met de EI-plaat. Eén daarvan is dat leerlingen zelf op zoek gaan naar de woorden die op de woordenlijst staan.
Ze schrijven het nummer van het woord op de EI-plaat.
Deze oefening doen wij uiteraard ook met de AU-plaat.
De woordenlijsten met de AU komen uit de handleiding van de methode Staal.
Digikeuzebord
Als organisatievorm hebben wij voor het Digikeuzebord gekozen. Doordat leerlingen zelf kiezen welk onderdeel ze gaan doen en met wie, ontstaat er meer eigenaarschap bij het leerproces. In de klas staan 8 onderdelen klaar, deze kunnen de leerlingen vinden bij de kleur die het Digikeuzebord aangeeft. Wanneer zij iets uit de kast nodig hebben pakken zij de juiste bak met de bijbehorende kleur.
Het Digikeuzebord houdt keurig bij wie wat wanneer heeft gedaan. Ook kunnen er doelen verbonden worden aan de activiteiten. Dit kan sinds kort wel voor groep 3, maar nog niet voor groep 4.
Speelleerplein in actie!
"Yes, we mogen naar het Speelleerplein!''
LeerChallenge als basis voor de rekenles
Een LeerChallenge kan ingezet worden als huiswerk. Of door ouders worden gedownload. Het is een leskaart waar leerlingen stap voor stap de basis leren van breuken, getallen, tafelsommen en nog veel meer.
Ga naar de LeerChallenge-pagina en lees er alles over!